Vi starter vores optrædener med denne vidunderlige morgentekst fra Grundtvigs hånd. Det er ikke hans mest kendte – måske fordi den oprindelige melodi ikke er så catchy? Og her forsøger vi derfor med en ny melodi at bevare de smukke ord og opmuntrende ønsker for en dejlig dag:
Morgenhanen atter gol slog med dugget vinge,
lykke os den gyldne sol vil med lyset bringe,
når vi takke ham i løn over alle sole,
som gør morgenrøden skøn, signer livets skole.
Dagen har han skabt til dåd, skumringen til hvile,
ingen målte livets tråd, derfor lad os ile:
gøre gavn, mens dagen går, prøve vore kræfter,
visse på, at gode kår rette sig derefter!
Ord i mund og skrift i bog skal vor ungdom lære:
ret at bruge kraft og sprog, livet til Guds ære;
da vor manddom, klog og stærk, svare skal til navnet,
krone skolens ungdomsværk, vise, det har gavnet.
Der findes ikke så mange morgensange fra Grundtvigs hånd. Han er i modsætning til Ingemann ikke er kendt for hverken morgen- eller aftensange. Denne fine tekst fra 1833 fortjener derfor en ’revival’. Fire år før Ingemann skriver sine kendte morgensalmer som f.eks. ’Gud ske tak og lov’, hvor morgenhanen også galer et par gange er Grundtvig på trods af sin (daværende) livslange censur vældig optaget af tanker om at skabe ’den frie skole’ – måske fordi han selv har børn i skole-alderen? Denne tekst er skrevet til indvielse af C. Mariboes Skole. Kort og præcis sætter salmen ord ikke bare på morgenens skønhed og dagens kraft, men især på fokus på livets skole. Igen er der flere ligheder med Ingemanns kommende tekster, for også i ’Dagen går med raske fjed’ er temaet (og næsten ordret) at vi bruger dagen til at være aktive og aftenen til at hvile, så derfor må ’vi ile’. Ovenikøbet deler de to salmer versemål og kan derfor efter ønske synges på begge PopSalme-melodier… Men det er en helt anden historie!